close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מהי אינתיפאדה?

מערכת שורשכד שבט, תשעז20/02/2017

המילה "אינתיפאדה" נחשבת לאחת הטעונות ביותר בשיח הישראלי, כזו שהשימוש בה נעשה (לעיתים בצורה בלתי רשמית) חדשות לבקרים

תגיות:
המילה "אינתיפאדה" נחשבת לאחת הטעונות ביותר בשיח הישראלי, כזו שהשימוש בה נעשה (לעיתים בצורה בלתי רשמית) חדשות לבקרים. המונח הזה, שמשמעותו בערבית היא "התנערות" או "התקוממות", מתאר שתי תקופות בעבר בהן פרצה התקוממות אלימה של פלסטינים נגד ישראל. עוד לפני שיהיה אפשר להבין אם גם את מעשי הטרור הנוכחיים אפשר לסווג כאינתיפאדה – לפי רוב המומחים התשובה שלילית – חשוב שתבינו מה בדיוק עומד מאחורי המונח הזה.

האינתיפאדה הראשונה

בהיסטוריה הישראלית נהוג לכנות שתי תקופות של התנהגות אלימה של פלסטינים כנגד ישראלים כאינתיפאדה במלוא מובן המילה. האינתיפאדה הראשונה החלה בשנת 1987 ונמשכה מספר שנים: יש הסבורים שסיומה הוא הפחתת מפלס האלימות ב-1991, בעוד אחרים יטענו שזה קרה רק שנתיים מאוחר יותר, כשנחתמו הסכמי אוסלו ונוצרה לאחר מכן הרשות הפלסטינית. אינתיפאדה זו הייתה מאופיינת בהתקוממות של הפלסטינים נגד השלטונות הישראליים, הן ביהודה ושומרון והן ברצועת עזה.

לא ברורות כיום לחלוטין הסיבות הספציפיות שהביאו לפרוץ האינתיפאדה, כי בעיקרו של דבר מדובר בפעילות ספונטנית, אבל ברור שיש כאן שילוב של מספר מקרים שהתסיסו את השטח: רצח קצין מילואים ישראלי בשנת 1987, סיכול ניסיון פיגוע בירושלים, הריגת שבעה מחבלים מארגון הג'יהאד האיסלאמי על ידי חיילי צה''ל, ירי של מתנחל ישראלי בילדה ועוד.

בתחילת הדרך השתמשו הפלסטינים באבנים ובכלי נשק מאולתרים (בקבוקי תבערה, למשל) לצורך ניסיונות הפגיעה שלהם. חלק ניכר מהאוכלוסיה הפלסטינית השתתף באינתיפאדה, אך רק בשטחים הספציפיים של ההתרחשות. במהלך שנות האינתיפאדה נהרגו בכל שנה בממוצע 24 ישראלים וכ-456 פלסטינים.

האינתיפאדה השנייה

האינתיפאדה השנייה, הנקראת גם "אינתיפאדת אל אקצה", התחילה בספטמבר 2000 ונמשכה עד מבצע חומת מגן ב-2002, לאחריו היא החלה לדעוך (יש המציינים את תום האינתיפאדה באופן רשמי רק בשנת 2005). גם במקרה הזה היו מספר סיבות שהביאו להתססת השטח ולהחרפת היחסים בין הישראלים לפלסטינים באותה תקופה: עימותים בין חיילים לפלסטינים במסגרת סבב מהומות קצר במאי 2000, כישלון השיחות בקמפ דיוויד, ביקור ראש האופוזיציה דאז, אריאל שרון, בהר הבית ועוד.

בניגוד לאינתיפאדה הראשונה, באינתיפאדה השנייה מעשי האלימות היו בכל רחבי מדינת ישראל. היא נחשבת ל"מקצועית" יותר, מכיוון שהשימוש נעשה לא רק באבנים ובנשקים מאולתרים, אלא גם בנשק חם, במטעני חבלה ובמחבלים מתאבדים. התוצאה של כל אלה היא מספר גדול יותר של הרוגים משני הצדדים: הנתונים מראים שבין 2000 ל-2005 נהרגו בממוצע כ-182 ישראלים ויותר מכ-700 פלסטינים מדי שנה.

האם היו עוד אינתיפאדות?

שאלה שנשאלת פעמים רבות היא האם מעשי הטרור של השנים האחרונות ראויים להגדרה של אינתיפאדה. כך, למשל, את גל הטרור הפלסטיני שמאז שנת 2015 נהוג לכנות "אינתיפאדת היחידים/בודדים", "אינתיפאדת הסכינים" או אפילו "האינתיפאדה השלישית". גם אם הדעות חלוקות לגבי ההגדרה של המעשים כאינתיפאדה, אין ספק שהם משמעותיים: פיגועי דקירה, פיגועי דריסה וכיוצא באלה. תקופות אלה מאופיינות בעליות (הסלמות) ובירידות במעשי הטרור, כשימים יגידו כיצד יגדירו את גל הטרור הפלסטיני הנוכחי.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה